Braking and Stopping a Car with ABS

Life Priced, Do not fight, Peace no war, PBUY





Press down the brake firmly and smoothly. If you push your foot down on the pedal in a car with ABS, you will feel the brake pulsating under your foot, sometimes violently. Don't be afraid of this or let go -- that just means the brakes are doing their job. Depress your brake pedal with rapidly, but not instantly. This is essential to maximize the braking potential of your car. The goal is to bring the vehicle's tires just shy of breaking traction. It is important, though, to avoid "squeezing" down on the brakes if your car has ABS.

-          The key is to apply the brakes quickly and deeply, while applying pressure with the left foot against the footrest to stabilize the body.

-          As the car's speed is being scrubbed off, you can progressively and gently ease off of the brakes to keep them at the point of maximal efficiency.


Tekan brek tegas dan lancar. Jika anda menolak kaki anda di atas pedal di dalam kereta dengan ABS, anda akan merasa brek denyut di bawah kaki anda, kadang-kadang ganas. Jangan takut ini atau melepaskan - yang hanya bermakna brek menjalankan tugas mereka. Tekan pedal brek anda dengan cepat, tetapi tidak serta-merta. Ini adalah penting untuk memaksimumkan potensi brek kereta anda. Matlamatnya adalah untuk membawa tayar kenderaan hanya malu melanggar daya tarikan. Ia adalah penting, walaupun, untuk mengelakkan "memerah" turun pada brek jika kereta anda mempunyai ABS.
Yang penting ialah untuk memohon brek cepat dan mendalam, manakala mengenakan tekanan dengan kaki kiri terhadap tempat letak kaki untuk menstabilkan badan.
Sebagai kelajuan kereta sedang off digosok, anda secara beransur-ansur dan perlahan-lahan boleh mengurangkan kira brek untuk memastikan mereka di tempat kecekapan maksimum

Don't brake and swerve the car at the same time. Gentle turning while braking can help you avoid a collision. However, don't ever swerve or jerk the steering wheel, as this can cause the vehicle to go out of control. It is not uncommon for people to swerve to miss a small animal and end up colliding with a tree or another car. In some circumstances, such as if a child jumps in front of your car, it is prudent to turn while you apply your brakes. You should practice this in a safe environment so you'll get an idea of how the vehicle will react. Here are some different ways to brake your car:[1]
-          Brake-turning. Turning the wheel into the corner while still lightly on the brakes. This causes the car to lean forward, pressing the front tires to the ground, giving them more grip for steering. This a basic technique, and no corner should be made without it.

-          Trail braking. This is a method of feathering the brakes while turning into the corner and it will provide the best and safest control over the vehicle as it is leaning on the front tires, allowing for more traction to those tires.

-          An emergency stop. If a need to stop quickly is due, you should not fear using the brakes, even mid-corner: With ABS, depress the pedal all the way down. Without ABS, brake moderately hard (70%) while taking off a bit of steering.


Jangan brek dan menyeleweng kereta pada masa yang sama. Berpaling lembut manakala brek boleh membantu anda mengelakkan perlanggaran. Walau bagaimanapun, tidak pernah sesuatu kaum itu mendorong atau jerk stereng, kerana ini boleh menyebabkan kenderaan untuk pergi di luar kawalan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk sesuatu kaum itu mendorong melepaskan haiwan kecil dan akhirnya berlanggar dengan pokok atau kereta lain. Dalam keadaan tertentu, seperti jika seorang kanak-kanak melompat di hadapan kereta anda, ia adalah bijak untuk berpaling semasa anda memohon brek anda. Anda perlu mengamalkan ini dalam persekitaran yang selamat supaya anda akan mendapat idea tentang bagaimana kenderaan akan bertindak balas. Berikut adalah beberapa cara yang berbeza untuk brek kereta anda: [1]
-          Brek-berpaling. Pusing roda ke penjuru ketika masih ringan pada brek. Ini menyebabkan kereta untuk bersandar ke hadapan, menekan tayar depan ke tanah, memberikan mereka lebih cengkaman untuk pemandu. Ini teknik asas, dan tidak ada sudut perlu dibuat tanpa ia.

-          Jejak brek. Ini adalah satu kaedah bulu-bulu brek manakala beralih ke penjuru dan ia akan memberikan kawalan yang terbaik dan paling selamat terhadap kenderaan kerana ia bersandar pada tayar depan, yang membolehkan untuk lebih daya tarikan kepada mereka tayar.

-          Berhenti kecemasan. Jika keperluan untuk berhenti dengan cepat adalah kerana, anda tidak perlu takut menggunakan brek, walaupun pertengahan sudut: Dengan ABS, menekan pedal sepanjang jalan ke bawah. Tanpa ABS, brek sederhana keras (70%) di samping mengambil kira sedikit stereng.

Avoid using your transmission for quick stops. The transmission is design to accelerate the vehicle not slow it down. The design of the load points on the transmission gears are not designed for this. It is not a component of the braking system. If you operate a tractor trailer, it is a different story. They are equipped with air brakes and engine brake for a reason that is irrelevant for cars. However, it is a good practice to use engine braking for maintaining or decreasing speed on long downhill stretches.
-          The heat generated is absorbed by the engine and removed efficiently by its coolant, radiator, and fan, which prevents the brakes from overheating so they will be most effective when needed for maximum braking.


Elakkan menggunakan penghantaran anda untuk berhenti cepat. Penghantaran adalah reka bentuk untuk mempercepatkan kenderaan tidak memperlahankannya. Reka bentuk titik beban pada gear penghantaran tidak direka untuk ini. Ia bukan satu komponen sistem brek. Jika anda mengendalikan treler traktor, ia adalah cerita yang berbeza. Mereka dilengkapi dengan brek udara dan brek enjin atas sebab-sebab yang tidak relevan untuk kereta. Walau bagaimanapun, ia adalah satu amalan yang baik untuk menggunakan enjin brek untuk mengekalkan atau mengurangkan kelajuan pada panjang bukit terbentang.
-          Haba yang dihasilkan diserap oleh enjin dan dikeluarkan cekap dengan penyejuk itu, radiator, dan peminat, yang menghalang daripada menjadi terlalu panas brek supaya mereka akan menjadi yang paling berkesan apabila diperlukan untuk maksimum brek.

Focus on where you want to go, not what you want to avoid. It's very difficult to steeraway from something that you're looking at directly, and many people have a tendency to focus on what they are worried about colliding with. Instead, concentrate on where you want the car to go (to the side of the object) and pay attention to how the car feels—whether you're at OSP or locking up.


Fokus kepada di mana anda mahu pergi, bukan apa yang anda mahu elakkan. Ia amat sukar untuk memandu jauh dari sesuatu yang anda melihat secara langsung, dan ramai orang mempunyai kecenderungan untuk memberi tumpuan kepada apa yang mereka bimbang tentang berlanggar dengan. Sebaliknya, menumpukan perhatian di mana anda mahu kereta untuk pergi (ke tepi objek) dan memberi perhatian kepada bagaimana kereta itu merasakan-sama ada anda berada di OSP atau mengunci.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan