Life Priced, Do not fight, Peace no war, PBUY
Press
down the brake firmly and smoothly. If you push your foot down on the pedal in a car with ABS,
you will feel the brake pulsating under your foot, sometimes violently. Don't
be afraid of this or let go -- that just means the brakes are doing their job.
Depress your brake pedal with rapidly, but not instantly. This is essential to
maximize the braking potential of your car. The goal is to bring the vehicle's
tires just shy of breaking traction. It is important, though, to avoid
"squeezing" down on the brakes if your car has ABS.
-
The key is to apply the brakes quickly and deeply, while applying
pressure with the left foot against the footrest to stabilize the body.
-
As the car's speed is being scrubbed off, you can progressively and
gently ease off of the brakes to keep them at the point of maximal efficiency.
Tekan brek tegas dan lancar. Jika
anda menolak kaki anda di atas pedal di dalam kereta dengan ABS, anda akan
merasa brek denyut di bawah kaki anda, kadang-kadang ganas. Jangan takut ini
atau melepaskan - yang hanya bermakna brek menjalankan tugas mereka. Tekan pedal
brek anda dengan cepat, tetapi tidak serta-merta. Ini adalah penting untuk
memaksimumkan potensi brek kereta anda. Matlamatnya adalah untuk membawa tayar
kenderaan hanya malu melanggar daya tarikan. Ia adalah penting, walaupun, untuk
mengelakkan "memerah" turun pada brek jika kereta anda mempunyai ABS.
Yang penting
ialah untuk memohon brek cepat dan mendalam, manakala mengenakan tekanan dengan
kaki kiri terhadap tempat letak kaki untuk menstabilkan badan.
Sebagai
kelajuan kereta sedang off digosok, anda secara beransur-ansur dan
perlahan-lahan boleh mengurangkan kira brek untuk memastikan mereka di tempat
kecekapan maksimum
Don't brake and swerve the car at
the same time. Gentle turning while braking can help you avoid a collision.
However, don't ever swerve or jerk the steering wheel, as this can cause the
vehicle to go out of control. It is not uncommon for people to swerve to miss a
small animal and end up colliding with a tree or another car. In some
circumstances, such as if a child jumps in front of your car, it is prudent to
turn while you apply your brakes. You should practice this in a safe
environment so you'll get an idea of how the vehicle will react. Here are some
different ways to brake your car:[1]
-
Brake-turning. Turning the wheel into the corner while still lightly on the
brakes. This causes the car to lean forward, pressing the front tires to the
ground, giving them more grip for steering. This a basic technique, and no
corner should be made without it.
-
Trail braking. This is a method of feathering the brakes while turning into the
corner and it will provide the best and safest control over the vehicle as it
is leaning on the front tires, allowing for more traction to those tires.
-
An emergency stop. If a need to stop quickly is due, you should not fear using the
brakes, even mid-corner: With ABS, depress the pedal all the way down. Without
ABS, brake moderately hard (70%) while taking off a bit of steering.
Jangan brek dan menyeleweng
kereta pada masa yang sama. Berpaling lembut manakala brek boleh membantu anda
mengelakkan perlanggaran. Walau bagaimanapun, tidak pernah sesuatu kaum itu
mendorong atau jerk stereng, kerana ini boleh menyebabkan kenderaan untuk pergi
di luar kawalan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk
sesuatu kaum itu mendorong melepaskan haiwan kecil dan akhirnya berlanggar
dengan pokok atau kereta lain. Dalam keadaan tertentu, seperti jika seorang
kanak-kanak melompat di hadapan kereta anda, ia adalah bijak untuk berpaling
semasa anda memohon brek anda. Anda perlu mengamalkan ini dalam persekitaran
yang selamat supaya anda akan mendapat idea tentang bagaimana kenderaan akan
bertindak balas. Berikut adalah beberapa cara yang berbeza untuk brek kereta
anda: [1]
-
Brek-berpaling. Pusing roda ke penjuru ketika
masih ringan pada brek. Ini menyebabkan kereta untuk bersandar ke hadapan, menekan
tayar depan ke tanah, memberikan mereka lebih cengkaman untuk pemandu. Ini
teknik asas, dan tidak ada sudut perlu dibuat tanpa ia.
-
Jejak brek. Ini adalah satu kaedah bulu-bulu
brek manakala beralih ke penjuru dan ia akan memberikan kawalan yang terbaik
dan paling selamat terhadap kenderaan kerana ia bersandar pada tayar depan,
yang membolehkan untuk lebih daya tarikan kepada mereka tayar.
-
Berhenti kecemasan. Jika keperluan untuk
berhenti dengan cepat adalah kerana, anda tidak perlu takut menggunakan brek,
walaupun pertengahan sudut: Dengan ABS, menekan pedal sepanjang jalan ke bawah.
Tanpa ABS, brek sederhana keras (70%) di samping mengambil kira sedikit
stereng.
Avoid using your
transmission for quick stops. The transmission is design to accelerate the vehicle not
slow it down. The design of the load points on the transmission gears are not
designed for this. It is not a component of the braking system. If you operate
a tractor trailer, it is a different story. They are equipped with air brakes
and engine brake for a reason that is irrelevant for cars. However, it is a
good practice to use engine braking for maintaining or decreasing speed on long
downhill stretches.
-
The heat generated is absorbed by the engine and removed efficiently by
its coolant, radiator, and fan, which prevents the brakes from overheating so
they will be most effective when needed for maximum braking.
Elakkan menggunakan penghantaran anda untuk berhenti cepat.
Penghantaran adalah reka bentuk untuk mempercepatkan kenderaan tidak
memperlahankannya. Reka bentuk titik beban pada gear penghantaran tidak direka
untuk ini. Ia bukan satu komponen sistem brek. Jika anda mengendalikan treler
traktor, ia adalah cerita yang berbeza. Mereka dilengkapi dengan brek udara dan
brek enjin atas sebab-sebab yang tidak relevan untuk kereta. Walau
bagaimanapun, ia adalah satu amalan yang baik untuk menggunakan enjin brek
untuk mengekalkan atau mengurangkan kelajuan pada panjang bukit terbentang.
-
Haba yang dihasilkan diserap oleh enjin dan
dikeluarkan cekap dengan penyejuk itu, radiator, dan peminat, yang menghalang
daripada menjadi terlalu panas brek supaya mereka akan menjadi yang paling
berkesan apabila diperlukan untuk maksimum brek.
Focus on where you
want to go, not what you want to avoid. It's very difficult to steeraway from something that you're looking at
directly, and many people have a tendency to focus on what they are worried
about colliding with. Instead, concentrate on where you want the car to go (to
the side of the object) and pay attention to how the car feels—whether you're
at OSP or locking up.
Fokus kepada di mana anda mahu pergi, bukan apa yang anda
mahu elakkan. Ia amat sukar untuk memandu jauh dari sesuatu yang anda melihat
secara langsung, dan ramai orang mempunyai kecenderungan untuk memberi tumpuan
kepada apa yang mereka bimbang tentang berlanggar dengan. Sebaliknya,
menumpukan perhatian di mana anda mahu kereta untuk pergi (ke tepi objek) dan
memberi perhatian kepada bagaimana kereta itu merasakan-sama ada anda berada di
OSP atau mengunci.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan