Tahap Radiasi makin parah di Jepun 28-03-2011

PBUY reader...Begitu lah yang di khabarkan melalui akhbar.Paras radiasi naik mendadak dan loji no 3 adalah yang paling ketara peningkatannya. Aktiviti dan tindakan setakat ini hanya dengan cara mengepam air keluar dan menyimpan air tersebut..menjadi pertanyaan aku ( mana nak simpan dan berapa lama jepun nak simpan air tu ). Untuk anda faham mengenai Radiasi ni sila ke http://www.aelb.gov.my/aelb/malay/dokumen/Japan_Earth_Quake/radiation_in_daily-life.pdf

Sisa radioaktif ni telah mencemarkan makan dan air hingga ke Tokyo ( kata harian metro 28-03-2011 ). Cuba anda bayangkan dari bandar sendai ke bandar tokyo lebih kurang 300 km itu pun lebih kurang je, aku cuba ukur guna google earth. Nampaknya negeri Sabah kenalah berhati2 dengan berita ini, bukan untuk menakutkan tetapi sebagai langkah berjaga2 kerana negeri tersebut lebih hampir dengan berbanding dengan negeri lain. Jangan risau, sebelum melalui sabah Negara Taiwan dan Philiphines akan terkena tempiasnya dahulu.

Untuk maklumat yang lebih terperinci dan sahih silalah ke  http://www.aelb.gov.my/aelb/malay/teks/index.asp

DATA TERKINI ERMS: sumber dari Lembaga Tenaga Atom
  • Tarikh : 28.03.2011 , 10.00 pagi
  • - Data paling tinggi : 0.174 uSv/jam (Senai) - Data paling rendah : 0.029 uSv/jam (Kudat) - Range Data di Malaysia : 0.029 ~ 0.174 uSv/jam - Bacaan adalah di paras normal (Latar Belakang).

life priced,do not fight,peace no war

Tiada ulasan:

Catat Ulasan