Masalah blogger untuk submit sitemap di webmaster tool


sitemap
PBUY reader...Entry kali adalah berdasarkan apa yang aku alami apabila nak submit sitemap kat webmaster tool. Banyak kali cuba tapi tidak jugak menjadi. Google sana-sini nak selesaikan masalah tu. Ada setengah kata buat macam ni. Tapi aku buat macam tu...success...





1. Pergi ke blog kemudian klik feed button di address bar tu
2. Kemudian pilih subscribe to "nama blog" atom, akan terpaparlah segala jadah posting yang telah dibuat
3. Copy yang bewarna merah tu. Contoh =  http://namablog.blogspot.com/feeds/posts/default
4. Buka webmaster tool
5. Klik [site configuration ] - [sitemap] - [submit sitemap] dan paste kat dalam box yang disediakan.
6. Klik submit sitemap button.
7. Kalau tiada masalah dalam beberapa ketika, blogger akan berjaya mengindexkan Url anda
8. Sekali je buat benda nih, google crawl akan bekerja untuk anda.

Masalahnya, aku dah buat banyak kali tidak juga menjadi. Apa lagi tanya google lagi le..akhirnya aku ketemu solution untuk blog aku nih...


1. Buka webmaster tool
2. Klik [site configuration ] - [sitemap] - [submit sitemap] dan paste wording ni atom.xml?redirect=false   kat dalam box yang disediakan.
3. Klik submit sitemap button.
4. Alhamdulillah selesai masalah bagi blogger baru neh..yahoooo..

sitemap berjaya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan